tisdag 1 september 2009

Kantarell soppa


Skogarna är nu fulla av svampar !
Jag plockar bara vanliga kantareller och trattkantareller
men i år hoppar jag nog över de små trattisarna.
Tycker de är lite sliddriga,men som smakförhöjare
duger trattisarna utmärkt :)
Kantareller är så goda i pajer, såser och i soppa...


Så idag ska ni få mitt favorit recept på kantarellsoppa.



Jag har ju lite förkärlek till det robusta lantliga, mina
soppmuggar kommer ifrån Gerbera som har en massa läckra
saker, kolla in deras pajformar !
Mina gerbera saker köper jag hos min bästa vän Anna i hennes
mysiga butik utanför Trollhättan
Tallriken är köpt på Ikea och skeden på Göksäter för 19:-!!
Här är receptet.

Kantarellsoppa

1 Scharlottenlök
3 dl finhakade kantareller
1-2 msk smör
2 msk vetemjöl
7 dl kraftig köttbuljong
2 dl grädde
2 dl mjölk
1 dl Créme Fraiche
1/2 msk soja
Några krossade rosépeppar korn
3 msk madeira

Skala och finhacka löken. Fräs lök och svamp i smör i en gryta.
Strö över mjölet. Rör om. Späd med buljongen.Låt koka på svag värme
ca 10 minuter.
Tillätt grädden , mjölken, Créme Fraisen, sojan och rosépepparen.Låt koka
5- 10 minuter.
Smaksätt eventuellt med salt och peppar.


Gott till är valnötsbröd eller brödkrutonger.






6 kommentarer:

Katta sa...

Åh så gott det ser ut.Jag har alltid gillat trattisar men nu fått inse att jag tyvärr inte tål dem men de är fina att titta på i allafall.Kram Katta

Bittan sa...

mmmmm det låter gott!!!! tur att det finns kantareller på Ica för i skogen lyckas jag inte hitta dom :-)

Ha en bra dsg // Bittan

Cc sa...

Det där lät gott , har aldrig ätit det tidigare och det måste jag prova. Tack. Kram

Viola sa...

Kantarellsoppa bland det godaste jag vet...detta recept måste jag bara pröva...tack..ha en fin onsdag, kram

Marine & tjejerna sa...

Härligt med kantareller i skogen nu =) Husse och Kewin har varit ute i 2 helger i rad och plockat.. mums
ha de gott och va fint de var här inne kram

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

SEr ju sååå supermumsigt ut!!!Mmmmmm


Kram ♥ Millan