söndag 9 augusti 2009

Chokladkaka med körsbärssylt


Den här ljuvliga chokladkakan med hemlagad körsbärssylt,
spetsad med lite körsbärsvin och vanilj glass, ska nu ätas ute
på verandan.


Här är ingredienserna och receptet på kakan.

Jannis Chokladkaka

175 g Smör/Margarin
175 g Mörk Choklad typ Marabou
2 dl Strösocker
3 Äggulor
3 Äggvitor
1 dl Vetemjöl
2 msk Congnac,Wisky eller Rom
Florsocker

Smält smöret.
Tag kastrullen från värmen, bryt ner chokladen
i det varma margarinet och låt den smälta.
Rör ner sockret.
Tillsätt gulorna, en i taget under kraftig omrörning.
Rör i mjölet, blandat med vaniljsocker.
Blanda i spriten.
Vispa vitorna till hårt skum och vänd varsamt ner i smeten.
Häll den i en välsmord och bröad form ( 24 cm i diameter )
gärna med löstagbar kant.
Grädda direkt i 200 grader ca 20 min
Tårtan ska vara lite kladdig inuti.
Lossa den försiktigt i från kanten.
låt kakan kallna under press ta exvis en skärbräda med en mortel
ovanpå, så den blir plan och fin.
Pudra med florsocker.
Servera med vaniljglass och ljumen körsbärssylt

Ha en fin kväll :)

5 kommentarer:

Bittan sa...

Det var väl tur att du hittade till mej så jag hittade dej :-)

Vilken underbar förstukvist du har.

Ha en trevlig kväll

kram Bittan

Cc sa...

Vilken mysig blogg du har, kommer att kolla din blogg flera gånger och se hur altanen artar sig mm. Kram

~~*Pennyshouse*~~ sa...

hej!

Men du så gott det ser ut å låter...en ljuvlig kväll vi haft idag oxå....
Vi har suttit nere vid sjön en bra stund nu på kvällen.Barnen badade nakna å hade det jättemysigt.

Ljuvlig hall ni har!

Kram nilla

me and alice sa...

Hej Eva!
Åh vilken god kladdkaka du gjort! Himmel vad sugen jag blev nu. Jag som skulle börja vara så nyttig nu efter allt kalasande under sommaren... *fniss* Tusen tack för ditt brev!
Jag tycker du ser ut att ha en jättefin statistik på din sida!!! Jag fick hjälp att ordna min! Är inte ett dugg teknisk... Jag vet att det var på en sida som heter susnet.
Såg på din källareskylt att du har satt den på dörren. Blev ju tokigt med hålet på den!!! Gjorde jag fel??? Jag gör gärna en ny åt dig utan hål!!
kram Susanne

~~*Pennyshouse*~~ sa...

Hej hej!

ja visst blir man galen av att inte ha internet när man är van vid det..*LER*
här hemma hos oss går bredbandet så segt så jag hinner koka kaffe innan det händer nått.hoppas på fiberledningar snart..*LER*

kram Nilla