lördag 2 januari 2010

Italiensk tomatsoppa


Efter en dag ute i snön är det härligt att äta en värmande
och otroligt god soppa.

Italiensk tomatsoppa.

1/2 Gul lök
4 Soltorkade tomater
4 Champinjoner
1 tsk rapsolja
1 tsk strösocker
1 pkt passerade tomater ( 500g )
1/2 L vatten
1 Vitlöksklyfta
1 tsk salt
1 krm nymald svartpeppar
1 kruka basilika

Hacka löken,strimla de soltorkade tomaterna
och skiva champinjonerna

Mjukstek löken i oljan tillsammans med sockret i en
stor kastrull, ett par minuter under omrörning utan
att löken får färg.

Tillsätt tomater, champinjoner, passerade tomater, vatten
pressad vitlök, salt & svart peppar.
Rör om och låt soppan sjuda under lock i ca 10 minuter.

Grovhacka basilikan, rör ner den i soppan precis innan servering.
( en hel kruka basilika kan bli lite mycket, om man inte gillar kraftig basilika smak )

Jag brukar servera något gott bröd eller bröd krutonger med vitlök.
Perfekt att bli av med lite gamalt bröd, skär i kuber, stek i smör och ha i lite vitlök.

12 kommentarer:

Bittan sa...

Tack för tipset....den måste jag testa :-)

Ha en god fortsättning

~~ kram Bittan ~~

hemma hos lilla mej sa...

1ooo tack för tipset.Ska jag testa.God fortsättning.Ha en mysig kväll kram Rita.

Anna tassar in.. sa...

Soppor är väldigt gott..jag är lite toksvag för just soppor..vi brukar ha det på fredagskvällen..:) om jag bara säger soppa till min man ..då lyser han..:)

Mmmm tomatsoppa..Zuppa di Pomodori..si si bellissimo..con aglio...mmm

AkH sa...

Hej och god fortsättning! Soppan låter riktigt god, gott med soppa i kylan! Vad roligt att du vill vara med i utlottningen!
Kram Anna-Karin
hemochting

Livet på Berget sa...

Mmmm så gott och värmande! Tomatsoppa var det länge sedan jag gjorde, bra att du påminner mig om det.
Ha en skön myskväll!
Kram
/Sara

Engelska Villan sa...

Hej!
å, så smarrig den verkar!
Och du, tack för uppiggande ord på min blogg :) Det värmer!
Kramar Anna

Cc sa...

Å vad gott det lät, måste prova någon gång. Kram Corrina

bakom berget sa...

Ja, jag håller med de övriga. Det lät ju jättesmarrigt! Skriver ner receptet och testar. Det är ju sååå gott med tomatsoppa!! Kram från Åsa.

Viola sa...

Det där receptet kom som på beställning, nu efter nyår blir det mkt soppor igen...blir att försöka återställa vågen till sitt normala läge igen...:) ha en fin söndag, kram

Anonym sa...

Hejsan!
Vad kul att du gillar min blogg, tack för besöket!
Det låter som en härligt god soppa. Jag älskar soppa men gör nästan aldrig nån sjölv. Man kanske skulle prova nu.
God fortsättning.
Kram Bodil.

Inspiration i vitt sa...

mmmmm så mycket gott det var hos dig och tårtan under verkar supergod.
kram på dig i det nya året./Ingela.

Anna tassar in.. sa...

Ciao Bella..mmm jag ser dig och då blir jag glad..

kram på dig från Anna F.R.af Himmelens Gränd :)