tisdag 8 november 2011

Lemon curd



Gjorde ju en morotskaka häromdagen, då rev jag av skalet på en halv

citron och hade i toppingen, så vad gör man

med en halvnaken citron?


Man kan ju alltid göra Lemon curd, urenkelt och så himla gott

om man gillar syrligt.

Det är helt okey med Lemon curd i stället för marmelad på

rostat bröd, sen känns det alltid lite lyxigare

när man gjort det själv.

Så när jag satt där med min frukostmacka, rykande

varmt te, så kände jag att lite nytt frukostporslin

hade varit fint, röd ny kopp och fat från Ib Laursen

har jag ju redan, så äggkopp, juicemugg och kanske

en tillbringare....tror jag vet vad jag vill ha :)





Nu håller ju inte hemlagad lemon curd lika länge som den köpta,

som ju är fylld med både det ena och det andra.

Så till middagen blev det en smaskig efterätt.

Bara att vispa grädde hårt, blanda ner önskad mängd

lemon curd, vips! så har man en alldeles utsökt

citronmousse
låt den bara få stå i kylen någon timma innan den skall ätas

och riv över lite mörkchoklad.

jag vispade ca 1/2 dl grädde per person.


Recept på Lemon curd


1 citron

1 1/2 dl socker

75 g smör

1 ägg


Finriv citronskalet och pressa saften ur citronen

Koka upp citronskal, citronsaft, 1 dl socker och smör

tills allt löst sig.

Låt svalna lite.


Vispa ägg och 1/2 dl socker poröst och blanda med citronblandningen.

Sjud på svag värme tills krämen tjocknar.

Den får INTE koka, häll upp krämen i en burk, låt svalna

och sätt på lock.

Förvara burken i kylskåp.

Den håller sig 10-12 dagar.


Visar mitt nya porslin någon dag :)



2 kommentarer:

Anna tassar in.. sa...

Jag älskar Lemon curd..hmmm jag har inte gjort nån själv dock..borde verkligen prova..ska knycka ditt recept..jepp thank you Madame ..:)

~~*Pennyshouse*~~ sa...

Hej!

å det har jag missat.Ska kolla upp datumet & se om maken är hemma med barnen :)
Återkommer!

Lemoncurden ser underbar ut!

Kram Nilla