söndag 6 november 2011

Morotskaka



Den här morotskakan hittade jag receptet på i tidningen

Hembakat nr 5.

Jag har haft den i Gårdsbutiken och bjudit kunderna på,

den har varit väldigt uppskattad, så nu har jag fått mail

från flera kunder som vill ha receptet.


Det härligt röda porslinet finns att köpa i Gårdsbutiken.



Här är receptet på Morotskakan



1 3/4 dl matolja

3 1/2 dl strösocker

3 ägg

1 tsk kanel

1 tsk bakpulver

1 tsk bikarbonat

3 1/2 dl vetemjöl

5 dl rivna morötter


Frosting


50 g rumsvarmt smör

2 dl florsocker

300 d färskost ( mascarpone)


Gör så här


Sätt ugnen på 160 grader. Vispa olja, socker och ägg pösigt.

Blanda alla torra ingredienser.


Rör ner morötterna och de torra ingredienserna i äggsmeten.

Blanda allt till en smet.


Smörj och bröa en rund form ca 23 cm i diameter, gärna med löstagbar

kant. Häll smeten i formen och grädda kakan i 60 min.


Låt kakan svalna.


Vispa ihop smör, florsocker och färskost till frostingen.

Jag brukar blanda ner skalet av en 1/2 citron i frostingen för att få lite mer

smak, citronen lyfter kakan smakmässigt


Bred frostingen över kakan.


Lycka till med baket och njut av en otroligt saftig och smakrik kaka.

Inga kommentarer: