lördag 14 augusti 2010

Chokladkaka med kokostäcke





4 Ägg
6 dl strösocker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
8 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
2 krm salt
175 g smör eller margarin

Kokostäcket
75 g smör
2 dl socker
1 172 dl grädde
1 dl sirap
200 g kokosflingor
Värme: 200 grader
Smält smöret, vispa ägg och socker pösigt.
Blanda mjöl, bakpulver, kakao, vaniljsocker och salt.
Vänd ner mjölblandningen med matfett i äggsmeten.
Bred ut smeten i en långpanna ca 30 x 20 cm klädd med bakplåtspapper.
Grädda mitt i ugnen i ca 15- 17 min.
Blanda alla ingredienserna till kokostäcket i en kastrull.
Koka upp och koka på mellanvärme under omrörning
I ca 3- 4 min.
Bred smeten över chokladbotten och grädda i ytterligare 10 min.
Låt kakan kallna och skär i bitar

6 kommentarer:

Anna tassar in.. sa...

Näääääe..jag dööör nästan..så gott..:)svimmar nu.....dunk.............

Lantliv sa...

Oj himmel det där såg himlans gott ut och när jag blickar neråt så ser jag en fantastisk dörr....mycket vacker!!
Ha en fantastisk söndag,
kram Anne-Lee

bakom berget sa...

Åhh, så gott! Tack för det receptet. Ha en skön söndag!
Kram.

Livet på Berget sa...

Mums! Å jag som sitter på jobbet och är hungrig. Drägla nästan, jag äääälskar kakor!!!
Ha de gott!
Kram
/Sara

Roses & Angels sa...

Så gott det där såg ut. Mums. Tack för att du delar med dig av receptet. Haha tur att USA ligger en bit bort. Jag skulle var bankrutt annars. Ha en fin kväll kram

Elsa och Helena sa...

Tur det är kväll...annars har jag börjat baka:) Så gott det ser ut!

KRAM Helena